Mikor érdemes marketing auditot kérni?

Ha azt mondanánk, hogy mindig, úgyse hinne nekünk senki. Ezért összeszedtünk néhány olyan alap vagy tipikus esetet, amikor marketing audit nélkül nagyon mellé lehet lőni.  De először érdemes magát a fogalmat tisztázni.

Mire gondolunk, ha a marketing audit szóba kerül?

Nem arra, hogy pár órán keresztül a közösségi médiáról és az influenszerekről beszélgetünk. És nem is arra, hogy porszívó ügynökként győzködjünk bárkit egy új weboldal létjogosultságáról vagy feleslegesen drága Facebook kampányról.

Akkor mire?

Leginkább arra, hogy felmérjük a vállalkozás jelenlegi helyzetét vagy az induló vállalkozás lehetőségeit.

Mit jelent ez a gyakorlatban? – néhány tipikus eset, amikor a marketing audit szükséges

Induló vállalkozás

Már megvan a piacképes ötlet, és tudjuk, hogy ezt nyereségesen el is lehet adni. De a kinek, a hogyan, a mikor és persze a milyen eszközzel kérdésekre még nem ismerjük a pontos választ. A marketing audit során egy induló vállalkozás esetében pontosan erről lesz szó. Illetve előbb a vállalkozás célját és küldetését határozzuk meg, és utána jöhet a többi. Miért fontos a cél és a küldetés? Leginkább azért, mert ez a kettő határozza meg a vállalkozás alapjait, a rövid és a hosszútávú célok eléréséhez alkalmazandó stratégiát.

Meglévő vállalkozás

Új szolgáltatás vagy termék bevezetése előtt áll? Csökken a bevétel a kiadás pedig nő? Hiába hirdet a Googleban és a közösségi médiában, az eredményekkel csak részben elégedett?

Sok olyan esettel találkoztunk már, hogy egy vállalkozás csak költi a pénzt a hirdetésekre, de bevételt nem tud realizálni belőle. Ez sajnos csalódáshoz és ahhoz vezet, hogy a vállalkozás vezetője elfordul az online marketing lehetőségeitől, mondván, hogy neki ez nem vált be.

Pedig egy jól átgondold és precízen felépített, folyamatosan mért online marketing stratégia szó szerint aranyat ér.

Épp ezért a meglévő vállalkozás esetében a marketing audit során a meglévő csatornák elemzése is ugyan olyan fontos, mint a vízió és a misszió meghatározása.

Az elemzés során tehát meg kell vizsgálni a vállalkozás meglévő csatornáit, vagyis a weboldalt, a Google helyezést, a Facebook és Instagram oldalt és a YouTube csatornát (ha vannak), valamint az internetes véleményeket is.  Az elemzés pedig egy jól kidolgozott, fogyasztói/vásárlói és szakértői szemmel is megvizsgált szempontrendszer alapján történik.

A jó szempontrendszer viszont minden esetben olyan egyedi vizsgálati pontokat is tartalmaz, mely kimondottan az adott vállalkozás célcsoportjára van szabva. Például, ha a vállalkozás célközönsége a Z generáció (1995 és 2009 közt születtek), akkor a vizsgálat részese lesz a tipikusan az erre a generációra vonatkozó szempontok figyelembevétele is. Ilyen szempont lehet többek közt a mobilos böngészés, a fiatalokat vonzó közösségi médiában való jelenlét és az online tartalom is.

Természetesen példaként állhat itt más eset is, a Z generációt azért hoztuk fel példának, mert mi már tudjuk, hogy mi kell nekik!

És mi kell másnak? A marketing audit erre a kérdésre is választ fog adni. Érdemes tehát az auditra időt szánni, ha cégvezetőként nem a kutatásokkal és elemzésekkel szeretnénk foglalkozni, hanem a nyereséget termelő tevékenységünkkel.

Az audittal érdemes tehát olyan szakértőt megbízni, aki ismeri a piacokat és az igényeket feltáró folyamatokat, az elemzés módszerét és nem sajnálja az időt a megvalósítható stratégia megalkotására.

Sikerre vinné a vállalkozását? A marketing audit és a marketing tervezés szolgáltatásunkról itt tájékozódhat vagy keresse e-mailben kollégánkat, aki a felmerülő kérdéseire választ ad.