A kulturális szféra hogyan tud jól eligazodni a digitális világban? Mikét lehet jól felhasználni az online marketing eszközöket? Hogyan reagált a Magyar Nemzeti Galéria a pandémia idején? A hatékony online kommunikáció a kulturális közeg számára is nélkülözhetetlen.
GYÖRGYI DOMINIKA | 2022.11.06. | Olvasási idő: 5 perc
A Nemzeti Galéria honlapja könnyen elérhető. Kétségkívül számos hasonlóságot mutat a Szépművészeti Múzeuméval, mind megjelenésében, mind működésében, mely visszavezethető arra, hogy társintézmények. Ebben az esetben a felhasználóbarát jelleg jobban kiütközik, a felület átláthatóbb, a hírek és aktualitások egyszerűbben találhatóak meg, mint a társintézmény holnapján.
A 2020. márciusi változásokról a hatékony online kommunikáció által, rendkívüli közlemény értesíti a látogatókat. A tájékoztató szinte teljesen megegyezik a Szépművészeti Múzeuméval. Mindössze abban különböznek, hogy a Nemzeti Galéria esetében – teljesen logikusan – a Szépművészeti Múzeum kiállításaira vonatkozó rész kimaradt.
Az oldal angol nyelvű verzióján a hírek között böngészve megütheti a szemünket a „TEMPORARY CLOSURE” címmel ellátott bejegyzés. A dátum hiánya ebben az esetben megtévesztő, mivel ez az ideiglenes zárás 2019 novemberére vonatkozott, nem a koronavírussal volt kapcsolatos.
A járványhelyzettel kapcsolatban egyetlen hírt találunk az angol nyelvű honlapon. Rendkívüli közlemény tájékoztatja a külföldi közönséget arról, hogy 2020. június 20-tól újra nyitva tart a Galéria.

A Szépművészeti Múzeum vonatkozó hírével szintén kísérteties hasonlóság mutatkozik, sőt, még a „Dürer kora” kiállítást is a látogatók figyelmébe ajánlják, amelyet a társintézmény falain belül tekinthet meg a közönség. Érdekes módon nem találunk több konkrét hírt a pandémiához kapcsolódóan. Meg kell azonban jegyezni, hogy a Nemzeti Galéria látogatási információ rendkívül alaposak és részletesek, ez is az eredményes online kommunikáció egyik pillére. Joggal feltételezhetjük, hogy ez a szegmens hívta fel a figyelmet a látogatók számára a mindenkori szabályokra.
A Nemzeti Galéria a Facebook-on is az eredményes online kommunikáció használata mellett döntött
A Facebook-on az intézményt Magyar Nemzeti Galéria, Hungarian National Art Gallery néven találjuk meg. Rendkívül aktív, általában naponta közzétesznek az oldalon új bejegyzést. A 2020-as kommunikációt vizsgálva megállapítható, hogy a pandémia idején is törekedtek a kultúrafogyasztókkal való folyamatos kapcsolattartásra, ami szintén egy a hatékony webes kommunikáció pillérek közül. Magáról a márciusi zárásról találunk bejegyzést, ebben a honlapon is megtalálható hírt osztották meg az oldal követőivel. Sajátos, hogy a rideg hangvételű tájékoztatásban mindössze közlik a bezárás tényét. 2020 júniusában már részletesebb bejegyzésben értesülhettek az érdeklődők arról, hogy a hónap végén újra megnyitja kapuit az intézmény. Ebben az esetben rövid programajánlót is tartalmazott a tájékoztató:
„Három hónap kényszerű zárva tartást követően június második felében újra megnyitja kapuit a Magyar Nemzeti Galéria. A járványveszély miatt március közepén zártunk be, ezt követően csak az on-line térben találkozhatott közönségünk a gyűjteményekkel. A Magyar Nemzet Galériában a gótika világától a kortárs képzőművészetig összesen nyolc különböző tematikájú állandó tárlat várja a látogatókat. Nagyobb rendezvényeket egyelőre még nem szervezhetnek a múzeumok, de kis létszámú tárlatvezetésekre hamarosan majd lehet jelentkezni.”
Gyors reagálás, hatékony online kommunikáció meghozta az eredményeket
Utalást találunk arra, ami a bejegyzések vizsgálatával is megállapítható: a Nemzeti Galéria gyorsan reagált, hatékony online kommunikáció jellemezte. A járványügyi korlátozások következében online térbe szoruló kulturális programokkal, digitális tárlatokkal törekedtek arra, hogy a közönség továbbra is részesüljön az intézmény nyújtotta élményből. Már 2020. március 16-án megnyitották „Változatok a realizmusra – Munkácsytól Mednyánszkyig” címet viselő virtuális kiállításukat, bár a zárásra csak március 17-én került sor – ez a rendkívüli gyorsaság meghozta az eredményét. Erre a bejegyzésre 4300-nál is több reakció, 50 köszönetnyilvánító hozzászólás érkezett, a megosztások száma pedig meghaladta az 1500-at – ezzel az egyik legnépszerűbb poszttá vált a Magyar Nemzeti Galéria Facebook oldalán.

A közösségi oldalon folyó kommunikációban erősen támaszkodtak az online tárlatvezetésekre, a digitális térbe helyezett kiállításokra. Érdekes vonás, hogy ezúttal is megjelent a múzeumpedagógiai vonal (esetünkben a digitális oktatás sikerét előmozdítandó), amely napjainkban is elérhető.
A hatékony online kommunikáció része a bejegyzések kategóriákra bontása
A posztokat számos kategóriába sorolhatjuk be. A Magyar Nemzeti Galéria feed-ben megjelenő bejegyzései többek között:
- programajánlók (Múzeum+ programok, melyek házhoz viszik a Galériát) mellett
- eseménymegosztások. Ezenkívül
- ismeretterjesztő célú posztok is alakítják az oldal képét.
Különleges kezdeményezés a „Képről képre” sorozat, mely művészettörténeti útmutatóként Bellák Gábor szerkesztésében a pandémia idején, és napjainkban egyaránt rendszeresen jelentkezik a kíváncsi követők számára.
A hatékony online kommunikáció részeként virtuális tartalmat – képeket, videókat, vagy beágyazott cikket minden esetben tartalmaznak a közzétett bejegyzések. Érdemes kiemelni, hogy 2020-ban a Galéria nyereményjátékot is tartott. A résztvevők értékes nyereményekhez juthattak, melynek témája a „Sean Scully: Átutazó retrospektív” kiállításához kapcsolódott.
Eredményes online kommunikáció
Ha arra a kérdésre keressük a választ, hogy a választott csatornát mennyire jellemzi a hatékony online kommunikáció? A Magyar Nemzeti Galéria esetében mindenképpen pozitív színben említhetjük ki a Facebook-oldalt. Az olvasói reakciókra, hozzászólásokra rendszeresen válaszolnak, produktívak. Bár a bejegyzésekben tegeződnek, ami közelebb hozza a posztokat a közönséghez, a kommentekben megvalósuló kapcsolattartás során tisztelettudóak, magázódnak. Véleményem szerint a Nemzeti Galéria Facebook-oldalát tudatosabban kezelik, mint a Szépművészeti Múzeumét vagy a Műcsarnokét. Azonban ki kell emelnünk, hogy a hashtagek nyújtotta lehetőségeket itt sem használják ki. A posztok szövegében a legfontosabb információkat nem emelik ki különleges, figyelemfelhívó jelzéssel.
Nemzeti Galéria a YouTube-on is produktív online kommunikációt használ
A Magyar Nemzeti Galéria 2009. áprilisa óta rendelkezik YouTube-csatornával, ahová aktívan, rendszeresen töltenek fel videókat. A tartalomgyártás kiegyensúlyozott, hatékony online kommunikáció jellemzi. HD minőségű videóikat lejátszási listákba rendezik, segítve a nézők tájékozódását, egyszersmind hasonló tartalmakat ajánlva a közönségnek. Havonta többször jelentkeznek új felvételekkel, melyek között interjúkat, programajánlókat, bemutatókat találunk. Ezek magyar és esetenként angol nyelven is elérhetőek, ezzel eljuttatva az információkat a külföldi nézők számára is.
A legnépszerűbb videó a 4297 lejátszással élenjáró, „RIPPL-RÓNAI JÓZSEF, MINT ALKOTÓ – Egy modern festő Párizsban // MÚZEUM+” címet viselő, hosszabb, művészettörténeti ismeretterjesztő felvétel.
RIPPL-RÓNAI JÓZSEF, MINT ALKOTÓ – Egy modern festő Párizsban // MÚZEUM+ | Forrás: MNG YouTube csatorna
A pandémiával kapcsolatos, Galériát érintő információkat az egyes videók leírásából tudhatjuk meg, inkább utalások formájában jelenik meg. Sajátosság, hogy míg a Facebook-kommunikációjukban láthattunk reakciókat, ezen a felületen már nem. Az esetlegesen megjelenő hozzászólásokra sem érkezik válasz. Ha megnézzük, láthatjuk, hogy némely videónál nem engedélyezett a kommentár hozzáfűzése a nézők részéről.
Példaértékű Instagram oldal
A Nemzeti Galéria Instagram oldala példaértékű lehet a magyar kulturális intézmények számára. Hatékony online kommunikáció jellemzi a közösségi oldalt, rendszeres, átlátható. Használják a felület nyújtotta funkciókat (pl. történetek fókuszba helyezése).
A 2020. március 12-i, majd 16-i bejegyzésből egyértelmű tájékoztatást kaphatnak az érdeklődők a bezárásról, annak okairól, valamint a digitális tartalmak rövid időn belüli elérhetővé válásáról.
Utóbbi tájékoztató azért is különleges, mert figyelemfelkeltő, világos üzenetet továbbít a követők és érdeklődők számára, ezt pedig vizuális tartalommal megtámogatva teszi.
A 2020. júniusi újranyitásról szintén érkezett tájékoztatás. Ekkor nyitási akcióval is készültek a látogatók számára. Ezenkívül a 2020. novemberi, járványügyi helyzetre tekintettel történő bezárásról is.
A hatékony online kommunikáció eleme a közönség informálása
A pandémia idején, ami alapvetően bizonytalan periódus az emberek számára, a közönség informálása rendkívül fontos. Korábbi cikkekből azonban láthattunk példát arra más intézmények esetében, hogy ez hiányos, ritkás vagy nem megfelelő.
A Nemzeti Galéria Instagram felületén azzal szembesülünk, hogy az oldal szerkesztői a hatékony online kommunikáció alkalmazása során rendkívül tudatosak. Törekszenek a figyelemfelkeltő tartalmak megosztására, miközben ismeretterjesztő tevékenységet végeznek. A hashtageket jól használják, a bejegyzésekben olvasható szövegek többségében rövidek. A figyelmet gyakran emotikonokkal vonzzák és irányítják, a követők gyakran reagálnak kedveléssel vagy hozzászólással. Arányaiban vizsgálva sokkal több fotót láthatunk, mint videót.
A kultúrafogyasztó közönséget bevonó, interaktív, mégis online tevékenységek, különleges kezdeményezések itt is megjelennek. Ezek egyike volt a „kreatívkarantén” pályázati felhívás, amely a követőket saját műalkotások létrehozására és közzétételére bátorította a járvány első hulláma idején a négy fal között rekedt embereket. Jellegzetes ötlet volt a „Karantársat keresünk” játék,

illetve a „MuseumScattegories” kihívásban való részvétel. Észrevehetjük, hogy a közzétett képek gyakorta megegyezést mutatnak a Facebook felületén megjelenőkkel. Mivel egy Galériáról beszélünk, időnként elkerülhetetlen, hogy az ikonikus műalkotások ismétlődjenek. Ezek funkciója az asszociáció elősegítése.
A Magyar Nemzeti Galéria esetében elmondhatjuk, hogy hatékony online kommunikáció jellemezte a pandémia idején. Remek példa arra, hogyan lehet használni a kulturális szféra számára is a digitális marketing eszközöket. Alkalmazzuk!
A művészet és az online marketing kiegészítve egymást, nagyszerű párost alkotnak. Létrehoznak valami újat, valami egyedit.