Kotler-percek: H2H, a jövő marketingje

H2H

1. rész: H2H – új szemlélet születik

 

2020-ban teljesen megváltozott az életünk. Több mint egy évvel ezelőtt hazánkat is elérte egy ismeretlen világjárvány, a koronavírus. Eddig sosem tapasztalt dolgokat kell(ett) megélnünk, amik életünk szerves részévé váltak.

Teljesen átalakult a társas életünk. A munkahelyi értekezletek helyszíne a tárgyalóterem helyett a Zoom lett és a kanapénk. A várva várt csapatépítőre sem tudtunk elmenni Békéscsabára, ahol a kolbászkostoló mellett még egy disznóvágáson is részt vettünk volna.

A vírus berobbanásakor egyértelművé vált, hogy minden vállalatnak azonnal változtatnia kell az eddigi stratégiáján és „vírus kompatibilissé” kell válnia. A tét pedig nem volt más, mint a túlélés.

Többek között ennek hatására írta meg Philip Kotler, Waldemar Pfoertsch, és Uwe Sponholz a H2H Marketing – The Genesis of Human-to-Human című könyvet, ami egy teljesen új szemléletmódot mutat be és melynek segítségével a vállalatok nem csupán túlélhetik ezt az időszakot, hanem biztos sikereket érhetnek el a jövőben is.

A szerzők szerint a H2H Marketing alkalmazásával garantált a siker. Hogy miért? A válasz egyszerű. A középpontjában a modern ember szerepel, aki számára ugyanolyan fontos a digitalizáció, az őszinteség, a személyre szabhatóság és a fenntarthatóság. Mindezt szeretné egy csomagban megkapni úgy, hogy közben élmény legyen a vásárlás. Kotler és szerzőtársai mellett mi is úgy gondoljuk, hogy a marketing jövője ezen a szemléletmódon alapul, így egy 10 részes, Kotler-percek címre hallgató blogsorozatot indítunk, ahol az olvasók betekintést nyerhetnek az új „marketing bibliába”, aminek elveit minden szervezetnek érdemes alkalmaznia.

Néhány szó a szerzőkről

Többek számára ismerős lehet Philip Kotler neve, sokan  a „marketing pápájaként” is emlegetik. A többszörösen kitüntetett, idén 90 éves professzor számos nemzetközileg elismert egyetemen tanít, több mint 50 könyve jelent meg, miközben olyan vállalatok tanácsadója volt, mint az IBM.

A német származású Waldemar Pfoertsch és Uwe Sponholz szintén a marketing nagyágyúi közé tartoznak, számos publikációjuk jelent meg több nyelven. Emellett pedig nívós egyetemeken tanítanak, Pfoertsch pedig már több alkalommal is adott ki Kotlerrel közös publikációt.

A piac jelenlegi helyzete miatt a szerző trió úgy döntött, hogy írásba foglalja azt, hogy szerintük milyennek kellene lennie a mai modern marketingnek. Ennek során betekintést nyerhetünk a H2H menedzsment alapelveibe, ami nem más, mint a hitelesség, a digitalizáció fontossága, a szolgáltatásalapú logika, a tervezői gondolkodás és végül, de nem utolsó sorban a fenntarthatóság.

A digitalizáció előnyei

A különféle applikációk elterjedését és az online ügyintézés népszerűségét minden vállalatnak figyelembe kell vennie és az „életben maradás” érdekében változtatnia kell az eddigi, jól bevált módszerein, ugyanis ezek egyre inkább elavultnak számítanak a mai modern korban.

Emellett a cégeknek jelen kell lenniük a különféle platformokon, beleértve a közösségi média felületeit. Ezek tökéletes eszközökként tudnak funkcionálni az online értékesítésben, melyre a járványhelyzetnek „köszönhetően” hatalmas az igény. Egyre nagyobb a kereslet a webshopok által kínált termékek iránt (About You, Orsay, stb.) hiszen számos helyen ingyenes a szállítás, így, ha például a megrendelt ruha mérete nem megfelelő, akkor fizetési kötelezettség nélkül visszaküldhetjük azt. Ez kifejezetten előnyös ebben az időszakban, hiszen elkerülhetjük a sorban állást és a bolt próbafülkéjében lévő „szándékosan kövérítő” díszkivilágítást is.

Csak tisztességesen

A H2H marketing, illetve a H2H szemléletmód központjában az emberek állnak, így evidens, hogy a legfontosabb alapelv a bizalom kiépítése. Ha belegondolunk, ez teljesen magától értetődő, ugyanis, ha én, mint vásárló azt akarom, hogy valami teljes egészében rólam szóljon, akkor bíznom kell abban, aki ezt az élményt szolgáltatja nekem. Ez azonban sok esetben nehezen kivitelezhető.

Különösen manapság, mivel számos vállalat mozgatórugója a profitszerzés. Ennek elérése érdekében hajmeresztő dolgokra képesek, amik sok esetben illegálisak és sokszor olyan dolgokat ígérnek, amiket képtelenek betartani. A marketing történelme során sajnos számos olyan szakember tevékenykedett, aki a „lelkét eladva” hazugságokkal kommunikált a gazdagság reményében. Ezekre legtöbbször fény derült, ami természetesen bizalmatlanságot váltott ki az emberekben. Ehhez hozzájárult az erőszakosság is, amely bizonyos körökben hatásosnak bizonyulhat, azonban egy idő után mindenki számára nyomásztóvá válik.

Sajnálatos módon sok értékesítő a mai napig alkalmazza az 1980-as években elterjedt porszívóügynök mentalitást, ami nemcsak hiteltelen, de kis is ment a divatból. Csinálják inkább csak tisztességesen!

Központban az egyéniség

A 21. században különösen fontossá vált az individuum, így az emberek egyre inkább képesek kifejezni önmagukat. Ennek köszönhetően a véleményüket is ki merik nyilvánítani, ezért az erőszakos, mindenen átgázoló hozzáállás ideje lejárt.

Szerencsére ezt több vállalat is észrevette és „barátságos módon” közelíti meg a vásárlókat. Továbbá az idegesítő hideghívások helyett az eladni kívánt termék tényleges értékére hívják fel a figyelmet. Ezt a módszert inbound marketingnek nevezik, melyet a legnagyobbak alkalmaznak, például az Apple vagy a Tesla.

Környezettudatosság

A H2H szemléletmód alapelveinek része a környezetvédelem, illetve a fenntarthatóság. Az utóbbi időben egyre több vállalat készít olyan termékeket, melyek vagy újrahasznosított alapanyagokból készültek, a kozmetikai cégek pedig az előállítás során nem végeznek állatokon kísérletet. Vannak olyan márkák, mint például a Lush, melyek a megalapításuktól kezdve odafigyelnek ezekre, így minőségi krémeket dobnak piacra.

Sajnos még nem mindegyik vállalatnak sikerült adaptálni a környezettudatosságot, azonban a statisztikák szerint egyre nagyobb az igény erre, főleg a fiatalabb korosztályban, így a globális felmelegedés mellett a lehetséges profit is ösztönző lehet. Váltsunk zöldre!

Összességében a H2H menedzsment egyenlő a szervezetek számára kifejlesztett vakcinával. Ebben az időszakban feszültséget generál a folyamatos bizonytalanság, melyre tökéletes gyógyír a hitelesség, mely az emberközpontú szemléletmód alapja. Továbbá fontos szerepet játszik a környezettudatosság, ami releváns a modern ember számára.

De vajon miből tevődik össze a H2H marketing modell és pontosan miken kell változtatniuk a cégeknek a siker érdekében? A következő bejegyzésben kiderül…

 

A bejegyzést írta:

Sopotnik Eszter Amália

Lektorálta: Dr. Dér Cs. Dezső, a Budapesti Metropolitan Egyetem docense

 

Forrás: Philip Kotler, Waldemar Pfoertsch, Uwe Sponholz H2H Marketing – The Genesis of Human-to-Human Marketing (Springer, 2021)