Mit jelent a netnográfia és mire jó? Hogyan tudjuk alkalmazni a kulturális szféra online kutatás módszereként a színházak, társulatok média tartalmainak elemzéséhez? Hogyan tudjuk megvizsgálni a kulturális fogyasztók online magatartását?
SZABÓ KRISZTINA | 2022.11.13. | Olvasási idő: 5 perc
Ez a kutatási forma az egyik legjobb választás, ha a kulturális szféra online kutatás során ezzel szeretnénk vizsgálni a kívánt vállalkozások (pl. színházak, társulatok) médiatartalmait és a kulturális fogyasztók online magatartását. Ennek segítségével megkaphatjuk a választ, milyen fejlesztési lehetőségek vannak, mit használhatnak, vagy aknázhatnának ki a vállalkozások.
A netnográfia, mint kulturális szféra online kutatás módszere
Maga a netnográfia egy kvalitatív kutatási eljárás, amely az etnográfiai kutatási módszert integrálja a mai világ online közösségek viselkedésének kutatásához. Ahhoz hogy megértsük a netnogárfia lényegét, elsőként az etnográfia fogalmát kell tisztáznunk. Az etnográfia, mint néprajz kifejezés használatos, amely alatt a népek tárgyi kultúrájának leírását és elemző-összehasonlító tanulmányozását értjük. Ez különbözteti meg a folklórtól, amely általában a népi hagyományok őrzését/ápolását célozzák meg. A kutatásokat személyesen, terepen végzik.
Ezzel ellentétben a netnográfia online karosszék etnográfia. Tehát újraértelmezett etnográfia, amely kihasználja a kor szellemi és technikai fejlődését. Ezáltal a terep maga az internet lesz. A netnográfia lényege éppen az, hogy a nyilvános internet felhasználásból a kutató levonja a vizsgálatában használható információkat, de közben nem befolyásolja a megfigyelt tevékenységet. Ehhez előre megfogalmazott kutatási kérdésekre és egy kutatási keretrendszerre van szükség. Tehát a kulturális szféra online kutatás az a világhálón történik.
A netnográfia a következő lépések mentén lefolytatható:

Miért jó a kulturális közeg online kutatás számunkra?
A marketing tevékenységnél megfizethetetlen piaci előnyt kovácsolhatunk abból, hogy ismerjük például a fogyasztóink magatartását és az igényeiknek a változását, valamint az e mögött zajló piaci folyamatokat.
Mivel a kulturális szféra online kutatás folyamatát mindenféle platformon elvégezhetjük, mint például a Facebook, Instagram, Youtube és LinkedIn, valamint kiegészíthető a weboldalak és Google Trends elemzésével is. Ezeket vesszük végig rövid cikksorozatunkban.
Kulturális szféra online elemzés a Google Trends segítségével
Mai felgyorsult világunkban az internetnek köszönhetően pillanatok alatt jutunk információkhoz. Kulturális szféra online kutatás esetén is rendkívül gyorsan hozzáférünk különböző ismertetőhöz. Gondoljunk csak okostelefonjainkra, aminek segítségével másodpercek alatt rákereshetünk számunkra ismeretlen dolgokra, fogalmakra vagy számunkra érdekes új tartalmakra, legyen az weboldal, közösségi média posztok, termékek vagy szolgáltatások. A böngészéshez szinte mindenki, a felhasználók 80-90%-a a Google-t veszi igénybe, így a legismertebb internetes keresőmotorként tartják nyilván.
A Google Trends segítségünkre lehet abban, hogy a vállakozásunkra hányan, milyen időszakokban és globális illetve, hazai szinten mennyien keresnek rá. Ebből következtetéseket vonhatunk le például az eredményesebb SEO használathoz.
Kulturális szféra online kutatás – Weblap elemzés
A weblap elemzése során a következő szempontokat kell figyelembe venni: kinézet, használhatóság, stílusjegyek, szövegezés és célközönség. Köztudott, hogy nem a weblap a legelső, ahol egy átlagfogyasztó felkeresné a vállalkozást. Még a kulturális közeg online kutatás során sem szerepel az elsők között a honlap. Magasan a Facebook vezeti ezt a listát, a weboldal szerepel a második és az Instagram a harmadik helyen, kevéssel lemaradva a dobogó második fokáról. Ez is alátámasztja azt a nézetet, hogy minden cégnek, színháznak, társulatnak szüksége van egy megfelelően működő weboldalra és karbantartott, minőségi tartalmakkal ellátott közösségimédia felületekre.

A weboldal határozza meg a vállalkozás arculatát és teheti az egyik első és legfontosabb benyomást a fogyasztóra, amennyiben még számára nem ismeret a vállalkozás. Ezért is fontos a kinézet és az átláthatóság, a színvilág, azaz a vizuális élmény, valamint a szövegezés.
Képi világa összhangban kell legyen a szövegezéssel és látszania kell az átgondolt arculati tervezésnek. A mai trendeket tekintve a letisztult, modern és egyszerű megjelenés a nyerő a fogyasztók számára, amely kellően szellős, nem túlzsúfolt ám sok képpel operál, de kellemes a szemnek. Funkciókat tekintve a könnyű felhasználhatóság az elsődleges, azaz működő fülek és oldal navigáció. A nyelvi beállításoknál fontos a teljes elkülönülés az egyes nyelveket tekintve. Külön és teljes mértékben működőnek kell lennie például a magyar és angol oldalaknak, melyek nem akadnak össze a fülek közötti ugrálás során. Szövegezésileg a célratörőség, a felesleges szócsépélés elkerülése és a közérthető szóhasználat eredményes. Az összképből látszania kell a vállalkozás célközönségének, ezzel is segítve a hitelességet és a kellemesebb elsőbenyomás megszerzését.
Kulturális közeg online analízis – CSR kommunikáció
A nagy márkákat tekintve, a vállalati társadalmi felelősségvállalásának kommunikálása ma már lassan elvárásnak számít. A kulturális szféra online kutatás során elengedhetetlen figyelembe vennünk a CSR kommunikációt, annak fontosságát. Ez a szórakoztatóiparra levetítve már nem lehet elvárás, mert teljesen más szektort képviselnek, és például egy kis társulat kevesebbet tud tenni a társadalmunkért és a környezetünkért. Nem gyárt termékeket, így zöld energiák felhasználásáról nincs szó. Mégis vannak olyan területek, ahol kivehetik a részüket. Ilyen például a társadalmi felelősségvállalás köre, a közösség támogatása. Ezért is tölt el örömmel, amikor ilyen fajta kommunikációt tapasztalok, illetve ezért szántam egy külön részt ennek a témának. Meglepő volt számomra, hogy ilyen példákra bukkantam a kulturális szektorban. Hoztam is egy ilyen példát, mégpedig a Szegedi Kortárs Balett kommunikációjából.
A társulat kiveszi részét Szeged életében. Minden nagy rendezvény szerves részét képezik, erre egy jó példa Szeged Napja, amely évenként kerül megrendezésre. De foglalkoznak az aktuális témákkal is, mint a pandémia alatti #maradjotthon mozgalom, és a legfrissebb politikai krízis, az orosz-ukrán háború témájában is kommunikáltak. A Baptista Szeretetszolgálattal közösen gyűjtenek a háború elöl menekülteknek.
Fontos, hogy a vállalkozások, színházak, valamint társulatok beálljanak ilyen ügyek mellé, még akkor is, ha „csepp a tengerben”-ként élik meg az egészet. Lehet, hogy elsőre nincs visszhangja a kezdeményezésnek, ám hosszú távon elősegítheti a vállalkozás ismertségét is mindamellett, hogy egy jó célt szolgálnak ezzel. Remélem, hogy a jövőben több ilyen fajta megmozdulással, kommunikációval találkozunk, és hogy a társulatok, és annak marketinges munkatársai is előtérbe helyezik a CSR kommunikációt.
Bízunk benne, hogy cikkünkkel betudtuk mutatni a kulturális szféra online kutatás módszereit. A következő részben szeretnénk kitérni a nagy közösségi oldalakon történő elemzésekre, hogy átfogó képet tudjunk adni a netnográfia jelentősségéről.