A Szépművészeti Múzeum a közösségi médiában, a Facebook-on, a YouTube-on és az Instagram-on is jelen van. Ezeknek a platformoknak a vizsgálatával folytatom az elemzést, kiemeltem a pandémia idejére vonatkozó intervallumot.
GYÖRGYI DOMINIKA | 2022.10.30. | Olvasási idő: 4 perc
A Facebook-oldallal kapcsolatban érdemes kiemelni, hogy a közönséggel való kommunikáció posztok formájában nyilvánul meg. Ezek mindegyikéhez kapcsolódik vizuális tartalom, ezzel irányítva az olvasó figyelmét. A Szépművészeti Múzeumról számos információt megtudhatunk az oldalukra látogatva. Lehetőség van kapcsolatba lépni velük üzenet küldése által is. Listázzák képeiket, videóikat, valamint közelgő eseményeiket is, ami segíti az átláthatóságot.
Milyen rendszerességgel posztolt a Szépművészeti Múzeum a közösségi médiában?
A 12 felhasználó által működtetett oldal napjainkban és a pandémia időszakában is rendkívül aktív volt. Eseténként naponta többször, napról napra, vagy egy nap kihagyással tettek közzé az érdeklődők számára releváns tartalmat. A Szépművészeti Múzeum a közösségi médiában megjelenő posztok alapján, többnyire ismeretterjesztő szándékú. Kvízjátékokra, online oktatást elősegítő múzeumpedagógiai foglalkozásokra is láthatunk példát a 2020 március és június közötti időszakban, amikor személyesen nem fogadott látogatókat a múzeum. Az érdeklődés fenntartása céljából számos ilyen témájú bejegyzés született.
Relatíve kevés a közérdekű közlemény. Ennek köszönhetően a konkrétan a pandémiás időszakra vonatkozó, múzeumlátogatással kapcsolatos információ is. Többségük a honlapra irányít, a korábban már elemzett híreket találhatjuk meg. Egy-két kivétel a maszkviselésre való figyelemfelhívás abban az időszakban, amikor a múzeum fogadja látogatóit. Ezekben az esetekben látható a bejegyzések mellett a „Covid-19 tájékoztatást oszt meg” figyelemfelhívás is, amely hasznos az érdeklődők számára.

A járvány következtében elmaradó eseményekről összefoglaló bejegyzést nem találunk, mindössze az egyes események címébe illesztették be az
„ELMARAD!”
jelzést. Átfogó kommunikációt nem találunk arról, hogy konkrétan milyen események maradnak el. Mikor kerülnek pótlásra, vagy az online térbe áthelyezik-e őket.
A Szépművészeti Múzeum social media felületeken megjelelő bejegyzéseire mi volt a jellemző?
A bejegyzések esetében a rendszertelen, viszont gyakori és minden esetben vizuális tartalommal (képpel, videóval, beágyazott cikkel) jelenik meg a Szépművészeti Múzeum a közösségi médiában. Az online tartalmak mellett érdemes kiemelni, hogy hosszuk és formájuk is változó. Nem használják a figyelemirányítást elősegítő módszereket (betűtípus, betűméret megváltoztatása). A megszólítás sosem jellemző, és minden esetben tegezik az olvasókat. Ez közvetlenné teszi a hangvételt, ritkán emotikonok (nézők figyelmét irányító hangulatjelek) és hashtag-ek (adott kifejezés vagy szó elé beszúrt #segítségével generálható címkék) is találhatók a posztokban. Némely esetben versek is szerepelnek a bejegyzések között. Ezek a versek kapcsolódnak az adott időszakhoz, és ajánlást is tartalmaznak az éppen aktuális múzeumi programokra, tárlatokra.
Érdekesség, hogy a Szépművészeti Múzeum a közösségi médiában sajátos módon fejezte ki köszönetét a járvány idején az egészségügyi dolgozók számára. Az orvosok világnapján is megemlékeztek ebben a helyzetben kritikus jelentőségű munkájukról. A Szépművészeti Múzeum rendszeresen reagál az adott világnapra, például a madarak és fák napja, a víz világnapja és az Európa-nap is megjelenik bejegyzéseik között.
A Szépművészeti Múzeum a közösségi médiában, a YouTube-on is elérhető
A YouTube a Google leányvállalata, amely Magyarországon – és az egész világon is nagy népszerűségnek örvend. Nemcsak videómegosztó funkcióval bír, hanem lehetőséget ad a fogyasztóknak a reakcióra. A Szépművészeti Múzeum a közösségi média videómegosztó felületén, 2010 óta rendelkezik csatornával. Rendszeresen töltenek fel HD minőségű videókat. Ezek különböző témákban készülnek, szerepelnek közöttük interjúk (pl. Baán Lászlóval, a múzeum igazgatójával), ismeretterjesztő és rövid mozgóképek. A kulisszák mögé betekintést nyújtó reklámok magyar és angol nyelven jelennek meg. A YouTube-on elérhető videók megtekintési számai változatosak, párszáztól az ezres nagyságrendig terjed. A legtöbb megtekintéssel a „DECIUS MUS – A LEGNAGYOBB VÁLLALKOZÁS / A Rubens és Van Dyck kiállítás kulisszatitkai” című alkotás rendelkezik, 5.150 kattintással áll az élen.
Forrás: Szépművészeti Múzeum YouTube csatorna
A videók feltöltése a pandémia alatt, azt megelőzően és azt követően is rendszeres, kiegyensúlyozott volt. A tartalmuk reflektált a releváns kiállítások, tárlatok és programok témáira. A videók feltöltésének dátumát nehéz megadni, mivel csupán az látható, hogy hány éve került fel az adott tartalom a videómegosztó portálra. A videók címei bizonyos esetben utalnak a pandémiás helyzetre.
Az Instagram aktív tartalommegosztó felület a Szépművészeti Múzeum számára a közösségi oldalak között
Az Instagram kép- és videómegosztáson alapuló közösségi médiaplatform, amely leginkább a fiatal felnőttek (25-34) körében népszerű, 2012-től a Facebook-csoport tagja, ami napjainkban már Meta néven ismeretes. A Szépművészeti Múzeum a social médiában rendelkezik fiókkal ezen a felületen is. Aktívan gyárt tartalmat az Instagram oldalára is. Gyakori hiba, hogy az Instagram és a Facebook összekapcsolásával mindkét felületen ugyanazok a képek és szövegek jelennek meg. A Szépművészeti Múzeum esetében ez nem áll fenn. Arra következtethetünk, hogy tudatosan használják ezeket a felületeket. Az Instagram-posztok esetében a hashtagek használata (és a közönség azok használatra való felszólítása is) gyakoribb, mint a Facebook esetében. Az emotikonok viszont csak bizonyos témájú posztoknál jelennek meg. A megosztott bejegyzések hangvétele személyesebb, több a felkiáltás, felszólítás, a kérdés.
A Szépművészeti Múzeum a közösségi médiában megjelenő oldalai között találunk a 2020 márciusi zárásról két bejegyzést is. A tartalmak részletesen tájékoztatják a közönséget. Elsőként a rendezvények elmaradásáról, másodszor pedig a határozatlan ideig történő zárva tartásról.

Időrendben követik egymást, nem ékelődik be más tartalom közéjük, könnyen megtalálhatóak. A 2020. júniusi újranyitásról szintén találunk konkrét bejegyzéseket. A novemberi online váltásról azonban csak utalást láthatunk.
Pandémia alatti Instagram kommunikáció – Szépművészeti Múzeum a közösségi médiában
A Szépművészeti Múzeum a pandémia alatti Instagram-kommunikációjának különlegességeként tarthatjuk számon a fogyasztókat „megmozgató” kezdeményezéseket. Az egyik ilyen kezdeményezés a
vagy a
ezek egyrészt játékként funkcionáltak, másrészt utóbbi esetében értékes nyereményekre is szert tehettek a résztvevők. A „Legyél Te is műalkotás!” kiváló példa a felhasználók által készített tartalomra. Ide sorolhatjuk azokat a képeket, videókat, anyagokat, amelyeket nem intézményhez vagy márkához társítunk, hanem amiket magánszemélyek hoznak létre és osztanak meg a közösségi médiában.
A Szépművészeti Múzeum a közösségi médiában kreatív tartalmakkal jelenik meg– amellett, hogy remek reklámok – megerősítik az intézmény és a fogyasztók kapcsolatát.
Bízunk benne, hogy Györgyi Dominika írása rávilágít az erősségekre és a hiányosságokra. Manapság nélkülözhetetlen a közösségi médiában való megjelenés a kulturális szféra számára is.
Györgyi Dominika következő cikkében szeretnénk bemutatni egy újabb kulturális intézmény pandémia alatti online kommunikációját, a Műcsarnokét.