Nem kérdés, hogy weboldal elemzésre minden szervezetnek szüksége van. Marketingszempontból ugyanis, a weboldal az online stratégia középpontja: a közösségi hálóknak, hírleveleknek, blogoknak, felméréseknek, Google-kampányoknak mind-mind az az elsődleges célja, hogy ide eljuttassa a látogatót. Ennek a felületnek ugyanis az egyik legnagyobb előnye, hogy képes adatokat szolgáltatni számunkra az odalátogatókról.
2022.03.09. | Olvasási idő: 8 perc
A weboldal-elemzés jelentősége
Az adatok pedig a digitális világban hatalmas kincsnek számítanak; például ezek segítségével személyre szabottabb, aktuálisabb ajánlatokat tudunk tenni látogatóink számára.
Egyértelmű tehát, hogy mind technikailag, mind tartalmilag hatékony weboldalra van
szükségünk, ennek hatékonyságát pedig folyamatosan vizsgálni kell.
Weboldal-vizsgálati szempontrendszer
Ha felhasználói szemmel szeretnénk ellenőrizni, hogy egy weboldal alapvetően mennyire jól működik, a következő szempontokat bárki könnyen és gyorsan meg tudja vizsgálni:
1. Gyorsan betölt a weboldal? Igen, ha 3 másodperc alatt betölt a főoldal és a további menüpontok
is.

2. Biztonságos a weboldal, vagyis van SSL tanúsítványa? Igen, ha https vagy biztonságos
jelző vagy lakat szerepel az URL sávban.
3. Áttekinthető a weboldal? Igen, ha a szolgáltatások menüpontokba vannak sorolva, a kezdőlapon
megjelennek a szolgáltatási menük. A fenti menüsávban az általános főmenük (kezdőlap, bemutatkozás, szolgáltatások, kapcsolat) megtalálhatóak, valamint az oldal belső szerkezete tartalmazza a szolgáltatásokat és az ajánlatkérést egy oldalsó menüoszlopban.

4. Mobiltelefonra optimalizált a weboldal? Igen, ha a honlap mobiltelefonon megnyitva
automatikusan igazodik a telefon képernyőarányához. (Google Mobilbarát test)
5. Google barát az URL kialakítása a weboldalhoz? Igen, ha a menüpontok URL sávja a domain név (a weboldal neve) után a menüpont nevét tartalmazza. Pl.: valami.hu/rolunk vagy valami.hu/szolgaltatasok/keresooptimalizalas vagy valami.hu/keresooptimalizalas

6. GDPR előírásoknak megfelelő a weboldal? Fontos! Mind a négy feltételnek egyszerre kell
teljesülnie!
a. Megfelelő a weboldal, ha az Adatvédelmi Tájékoztató elérhető, az az oldal alján vagy tetején és
az első megnyitáskor a süti tájékoztató modulban is benne van.
b. Megfelelő a weboldal, ha a beállítások elfogadását követően a süti beállítási gomb minden
esetben, az oldalon bármerre navigálva elérhető.
c. Megfelelő a weboldal, ha csak akkor lehet e-mailt küldeni a kapcsolatfelvételi űrlappal, ha az
Adatvédelmi Tájékoztatót elfogadom mező kipipálásra kerül
d. Megfelelő a weboldal, ha a hírlevélre való feliratkozás esetében is külön el kell a feliratkozás
előtt fogadni az Adatvédelmi Tájékoztatót.

7. Van-e akadálymentesített verziója a weboldalnak? Igen, ha a nyitólapon láthatók az ehhez kapcsolódó ikonok, illetve linkek.
Továbbá
8. Keresőoptimalizált szöveges tartalom van a weboldalon? Igen, ha a szolgáltatási menüpontok alatt olyan szöveg van, ami látszatra is meghaladja az 500 szót, és ebben a tartalomban a menüpont neve (vagyis a szolgáltatás vagy termék) többször, kiemelve is olvasható. Illetve igen, ha 500 szavas blog bejegyzések is vannak az oldalon.
9. Keresőoptimalizálás megvalósul a weboldalon? Igen, ha a Google keresőben a „szolgáltatások” menüben található kifejezésekre a vizsgált vállalkozás weboldala a Google első oldalán megjelenik.

10. Google Térkép beágyazása megfelelő a weboldalon? Igen, ha az intézmény helyileg pontosan és a
saját nevén bejelölve jelenik meg a honlapba beágyazott Google Térképen, valamint nagyítható és kicsinyíthető is a megjelenített térkép.
11. Közösségi média ikonok láthatók a weboldalon? Igen, ha megjelennek linkesítve.
12. Igényfelmérő kérdőívvel rendelkezik a weboldal? Igen, ha a vizsgált intézmény weblapján releváns helyen látható a kérdőívre mutató link, és indoklást is írtak hozzá, például: „Kérjük, töltse ki online kérdőívünket, mellyel hozzájárul programjaink és szolgáltatásaink választékának és minőségének javításához! Köszönjük!”
13. E-mail adatbázissal rendelkezik a weboldal? Igaz, ha releváns helyen látható a feliratkozásra
mutató link.
14. E-mail címek gyűjtése szabályos a weboldalon? Igen, ha a feliratkozó köteles megadnia– az e-mail
címén kívül – a teljes nevét is a feliratkozás teljesüléséhez, valamint látható közvetlenül a feliratkozás lehetőségénél az intézmény adatkezelési tájékoztatójára mutató link.
15. Szegmentációra való törekvés látható? Igen, ha az hírlevélre történő feliratkozásnál megjelenik a nem, kor, lakhely, érdeklődési kör, stb. kiválasztásának lehetősége.
16. Munkatársak elérhetőségei láthatók? Igen, ha a weboldalon található olyan aloldal, ahol láthatók az intézmény vezetőinek és dolgozóinak nevei és elérhetőségei.
17. Munkatársak megjelennek fényképen is? Igen, ha a „Munkatársak” menüpontban látható a fénykép, közvetlenül az adott vezető vagy alkalmazott neve és elérhetőségei mellett.
Persze, ezen kívül még sok-sok szempontot érdemes vizsgálni, de ezek már segédprogramok használatát, és ha nem is professzionális, de bizonyos mértékű jártasságot kívánnak az online marketing területén.
Hogyan néz ki egy weboldal-elemzés, ha már ismerjük az online marketing alapjait? Íme egy példa rá:
A vizsgálat alanya: Diósgyőri vár
A diósgyőri vár történelmi múltja hosszú és kalandos. 2013-ban az önkormányzat, a Diósgyőr‒Lillafüred komplex fejlesztési projekt keretében arra vállalkozott, hogy a romos erődítmény teljes épületrészeit rekonstruálja.
A középkorban a királynék várának is nevezett, masszív erődítmény 2014-től teljesen felújítva, újjáépítve, rendkívül gazdag programkínálattal várja a látogatókat.
A színes kulturális programok között találhatunk lovagi párbajokat, koncerteket, illetve színházi előadásokat. Itt rendezik meg Borsod-Abaúj-Zemplén megye legnépszerűbb fesztiválját, a Diósgyőri Várfesztivált is, amely tavasztól őszig kisebb-nagyobb rendezvényekkel szórakoztatja az idelátogatókat és a helybélieket. A rendkívül népszerű Várnapok augusztus 20. körül zajlanak a várban és környékén.
A főbb látnivalók közé tartozik a Szent Hedvig-várkápolna és erkélye, Közép-Európa legnagyobb lovagterme, a királynéi hálóterem, az alkímiával foglalkozó előadások, az érmeverde, az íjászda és a fémműves műhely.
A vár weboldalelemzése
Az intézmény weboldalát kétféleképpen vizsgáltuk. Egyrészt egy általunk felállított, szubjektív szempontrendszer alapján végignéztük az oldal nyújtotta lehetőségeket, a funkciók használhatóságát felhasználói szempontból. Másrészt a háttér-információkat tanulmányoztuk egy objektív elemzőprogram segítségével. Az objektív elemzéshez a Seosiker nevű online programot használtuk, de számos hasonló szoftver is elérhető a piacon. Azért erre a platformra esett a választásunk, mert egyrészt magyar fejlesztésű, másrészt az Év Honlapja díj odaítélésekor is ezzel a programmal elemzik a honlapokat.
A vizsgált weboldal (https://diosgyorivar.hu/) felhasználói szempontból jól áttekinthető és használható. Az egyes témaköröket önállóan nyitható menüpontokba rendezték, így az oldalon egyszerűen megtalálható a keresett aloldal. A programokat szintén megfelelően tagolták, hiszen az időpontokat, a konkrét helyszíneket és az árakat is jól látható helyen tüntették fel. Az oldal a jegyvásárlási folyamat során is végigvezeti a felhasználókat, így azonnal, egyszerűen vásárolhatnak belépőt a különböző eseményekre.
Az egyetlen negatívum a betöltés lassúsága, ami a keresőoptimalizálás, valamint a felhasználói élmény és a vásárlás szempontjából komoly probléma. A weboldal betöltési ideje mobilon 6,21 másodperc, vagyis
az oldalra kattintók egy része a hosszabb várakozási idő miatt olvasás nélkül hagyhatja el az oldalt. Mobiltelefonra is optimalizált a weboldal, de a Google Page Speed Insights tesztje alapján nem megfelelően.
A weboldal további erősségei és hiányosságai
A weboldal biztonságos http-kapcsolatot használ, és az oldalon nincs külső forrásból származó, a felhasználó adatait veszélyeztető követőkód. További előny, hogy az IP-cím nem szerepel a spam-feketelistán, tehát az általuk küldött hírleveleket az e-mail-fiókok nem spamként érzékelik. Az oldal az adatvédelmi szabályozás szempontjából is megfelelően működik, hiszen engedélyezés nélkül a Google és a Facebook Pixel követőkódja nem tölt be. Ez jelenleg a legtöbb magyar weboldal esetében hiányzik, így előny, hogy itt rendben találtuk.
Komoly hiányosság, hogy az weboldalon található képek többsége nem rendelkezik alternatív címmel. Ez olyankor okoz gondot, amikor valaki (jellemzően a kis adatforgalommal rendelkező felhasználó) nem szeretné mobilról betölteni a képeket, emellett a vakok és gyengén látók számára készült szoftverek sem kezelik a képeket. Mindkét esetben egy semmitmondó cím jelenik meg a kép helyett (például 123), amiből a felhasználó semmire sem tud következtetni. Ráadásul mivel a Google keresője a képtalálatokat e címek alapján gyűjti össze, így újabb keresésektől esik el az üzemeltető.
A weboldal nem rendelkezik metatagekkel, ezért a Google (vagy más kereső oldalak) keresőmotorja nehezebben érti meg, miről szól az oldal, emiatt kevésbé sorolja előre a keresések során, hiszen a legtöbb keresésnél nem rendelkezik megfelelő kulcsszavakkal. Az oldal a megfelelő kulcsszavakat túl gyakran használja, az előfordulások gyakorisága már mesterkélt, ezért a keresőmotor hátrébb rangsorolhatja. A saját oldalra mutató belső linkek és a másik oldalra mutató külső linkek száma azonban megfelelő, ami elsődleges fontosságú a Google keresési rangsorolása szempontjából.
A weboldalon kattintható a Google Térkép, ami nagyban megkönnyíti a látogató tájékozódását (de láthatóbb helyre is lehetne tenni a linket, beágyazott képpel). A közösségimédia-ikonok a weboldal jobb felső sarkában vannak, kattinthatók, így könnyen átnavigálnak a kapcsolódó platformokra. Talán érdemes lenne láthatóbb helyre tenni az ikonokat, vagy az oldal alján is megjelenhetnének, hiszen sokan reflexszerűen az oldal alján keresik a kapcsolati lehetőségeket.
A weboldalon nem találtunk igényfelmérő lapot,
de egyszerűen feliratkozhatunk a hírlevélre a főoldal első részében található kattintható gombbal. A folyamata egyszerű: vezetéknevet, keresztnevet és e-mail-címet kell megadni hozzá; az adatkezelési tájékoztató is jól látható helyen szerepel. Valószínűleg már rendelkeznek saját e-mail-címlistával.
A weboldalon az Elérhetőségeink fül alatt található az egyetlen kapcsolati lehetőség. Az elérhetőségeket két részre osztották: a Diósgyőri Várra és a Lovagi Tornák Terére. A két cím különböző, de a vonalas és a mobiltelefonszám megegyezik a két hely esetében. Az e-mail- cím nincs feltüntetve, mindössze egy kapcsolati ablakban tudunk üzenetet írni, név és e-mail-cím megadásával. Az oldal nem rendelkezik Munkatársak menüponttal. A munkatársak képe nem feltétel, de a felhasználó számára bizalomépítő kiegészítés.
A Seosiker weboldal-elemzése alapján,
három index segítségével vizsgáltuk meg a weboldal szoftveres minősítését.
Technikai index, 74%: ezzel a vizsgált weboldal azon tulajdonságait tudhatjuk meg, amelyek a helyes megjelenést, szabályos és minden szereplő számára (keresőrobotoknak is) értelmezhető kódot biztosítják. Csak stabil, jó alapra épített weblapok üzemeltethetők, reklámozhatók, népszerűsíthetők optimális költséggel. Az átlagos weboldal indexe 45‒79% között mozog, a jó weboldal 80% feletti. Vagyis az oldal technikailag átlag feletti, de lehetne rajta javítani.
Tartalmi index, 53%: a helyes szóhasználatot, a tartalmi és belső linkmennyiséget, illetve a keresőrobotok számára ideális arányokat mutatja meg. A Google jelenlegi irányelve az, hogy a ,,tartalom mindenek felett”, így érdemes erre kiemelt figyelmet fordítani. Itt nincs átlag, minél nagyobb a szám, annál jobb. 50% felett már jónak tekinthető.
Népszerűségi index, 34%: bármilyen jó egy oldal, ha nem tud róla senki, nem látogatják. Az online marketing eszköztárának minél több formáját érdemes kihasználni, ügyelve azok minőségére. (Például külső oldalakon való megjelenés: akár híroldalakon fizetett PR cikkek, keresési és display kampányokban vagy akár támogatás formájában.) Az online PR- megjelenések az átkattintható linkek révén a Google keresési rangsorolásban, azaz a keresési helyezésekben is előnyt jelentenek. (Átlagos érték ebben az esetben sincs, minél magasabb az elért százalék, annál jobb.)
A diósgyőri vár weboldala elemzésének forrása: Dér Cs. Dezső – Márkus Renáta: Új utak a kulturális marketingben. MMA MMKI, Bp. 85-88. o.
Der_Cs._Dezso_Markus_Renata_